Die avond was Flavirma helemaal ingedompeld in de sfeer van de belle époque.
Overal branden er gezellige kaarsjes en mensen droegen hoge hoeden..
De filmavond werd ingeleid door een bekende Brusselse figuur, de Lowee die noodgedwongen die avond als pianist opereerde omdat de ‘kompagnee gielegans failliet was deui de crise en ‘om zaain opgestoepelde factuure te kunne betoele’.
Als explicateur had hij ‘zaaine noekel’ Anatole uit Amerika opgetrommeld (Alain Vossen) . Die deed daar iets in Hollywood voor een befaamde filmproducent. Die zou de film zeker ‘kunne komme expliceire’… De teleurstelling was groot toen bleek dat die daar als elektricien werkte, moe gienen taaid om deui ouver noe te paaze…
Maar de projector werd aangezet en er was geen weg meer terug… Na een beetje Beetje zwans en kolder werd het publiek ondergedompeld in de magische wereld van Jean Cocteau’s oorspronkelijke versie van Belle en het beest.
Na het eerste deel volgde een echte entr’acte. Tot verwondering van het publiek verscheen toen opeens de schoone zelf in vol ornaat (Cindy Lambert) met een mysterieus karretje waarop er allerlei zoetigheden (wafels, ijsjes en popcorn) werden aangeboden.
Het tweede deel werd het een soort duopresentatie door de Schoone en het beest, alias ‘noenkel Anatole’ en werd er afgestevend op een prachtige ontknoping.
Na afloop konden de toeschouwers nog nagenieten met een versnapering of wolvenbiertje…
Met dank aan Tamara Orlando Pepermans voor de foto’s…